تبلیغات
نقش چهار فصل - نمایشگاه فرش دستباف قم-1391
نقش چهار فصل
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

 

نمایشگاه فرش دستباف قم در سال جاری از پنجشنبه 20 الی دوشنبه 25 آبان سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای قم برگزار شد.

    طی بازدیدی که درروز دوشنبه مورخ 25 با حضور اساتید محترم آقای لطفی ( استاد مرمت و بافت فرش ) و آقای حسن عزیری  بهمراه گروهی از دانشجویان گروه فرش دانشگاه کاشان انجام گرفت ضمن بازدید از چندین غرفه تولید کنندگان بخش خصوصی ازجمله جمشیدی  ، میر مهدی  ، رجبیان  ، رشتی زاده ، شکاری و بسیاری دیگر صورت پذیرفت، ضمن بررسی و گفتگوبا این صاحب نظران به شناخت  نحوه تولید و تنوع محصولات از لحاظ تکنیکهای بافت ، رنگرزی و طراحی و بازاریابی و شناخت بازارهای هدف فرش قم در سال جاری پرداخته شد .

آنچه در این نمایشگاه مشهود بود و بسیار به چشم می خورد تحول و تغییر بسیار سریع در روند استفاده ازطرحهای جدید با گرایش به ظرافت و شلوغی بهمراه ترکیب بندیهای پیچیده و تقسیم زمینه به قسمتهای زیاد به روش تذهیب کاران و به دور از رعابت سبک طراحی سنتی  در فرش دستباف می باشد به گونه ای که می شد فرشهای تولیدی را با تابلوهای تذهیب مقایسه کرد. در بسیاری از غرفه ها فرشهای ظریفی با رجشمار 60 تا 80 دیده می شد  که از لحاظ فرم و ترکیب بندی و استفاده بسیار زیاد از دسته گلها و گلهای خوشه ای  به سبک فرشهای سبزیکار ( گلستان ) کرمان نزدیك و شبیه بودند .

به هر صورت این ذهنیت تقویت می شود که پس از دوره های متعدد گرایش به استفاده فرش قم از طرح مناطق مهم و صاحب سبک از جمله کا شان ، اراک ، اصفهان ، تبریز و همین طور دوره هایی که به تجربه استفاده از طرحهای تذهیب کاران بنام معاصر و هم دوره همچون آقا میری و ... پرداخته شده در یک گریز و رجعت دوباره به سبکهای سنتی و موفق گذشته این بار سبک کرمان را به تجربه می آزمایند و البته نباید فراموش کرد که این برداشت یک کپی مطلق نیست بلکه خلاقیت طراحان قم در جهت استفاده از نگاره ها و دسته گلهای جدیدتر با قلم و شیوه ای ظریف تر یک الگوی جدید ارائه میکند که ما بین سبک کرمان و طرحهای تذهیب است و این گونه جدید طراحی را به گونه ای باید به عنوان شهر تولید کننده آن یعنی قم نامگذاری کرد.

نکته قابل توجه در این نمایشگاه اینست که تولیدات ارائه شده  فرش دستباف قم هیچ همخوانی با الگوهای مطرح شده از طرف متولیان و مسئولان هماهنگ کننده صنعت فرش در قالب کتابچه های راهنمای بازار و شناخت بازارهای داخلی و خارجی که البته شامل چند کشور مهم بازار سنتی ایران بوده و هستند نمی شود و جالب تر آن که در رنگ بندی و طراحی در جهتی کاملا مخالف گام برداشته اند .

برای پاسخ به این پرسش با تنی چند از تولید کنندگان ازجمله آقای رجبیان رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش قم و همینطور آقای جمشیدی به گفتگو پرداختیم . ایشان بدینگونه پاسخ دادند که بازار هدف تولیدات فرش ابریشم قم که 90 درصد تولید فعلی این شهر را شامل می شود بازارهایی خارج از بازارهای سنتی در اروپا و آمریکا هستند.مهمترین بازار فرشهای گرانقیمت قم کشور ژاپن است که سلیقه ای کاملا متفاوت با غرب دارند !!

خریداران ژاپنی به فرشهای ظریف با رنگهای شاد و تند با طرحهای پرکار و شلوغ و مملو از گل علاقه بسیار زیادی دارند و البته این با طرحهای هنری در این کشور بسیار همخوانی دارد و تنها کافی است به تابلوهای نقاشی و هنرهای تزئینی  و سنتی ژاپن نگاهی بیندازیم . لذا شناخت فرهنگ بومی کشورهای با فرهنگ سنتی یا تمدنی کهن و مستقل و بدرو از تاثیر پذیری الگوهای مد در غرب  به ما این امکان را میدهد که محصول هنری خودمان را در قالبی هماهنگ با کشورها و بازار مقصد به گونه ای عرضه کنیم که ضمن حفظ اصول هنری و فرهنگی خودمان ، خریداران بازار هدف را هم راضی و خشنود کنیم و دراین راستا تبادلی مثبت و سودآور را برای گروهی بزرگ از صنعت فرش فراهم کنیم. در ادامه لازم است اشاره کنیم که علاوه بر ژاپن کشورهایی چون روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس  و جنوب دریای مدیترانه  متقاضیانی به نسبت جدید هستند و علاوه بر توجه به خرید فرشهای کرکی و پشمی برای مصرف کف پوش و زیر انداز نگاه متفاوتی هم به خرید فرشهای ظریف ابریشمی قم و البته مناطق دیگر دارند .

در ادامه فرصتی به دست آمد تا از غرفه اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف روستائی قم نیز بازدیدی داشته باشیم و طی گفتگو با اقای اخوان مشخص شد باتوجه به فعالیت قدرتمند بخش خصوصی و موفقیتهای بدست آمده در این بخش و همین طور تغییر الگوهای زندگی در بخش روستائی این استان ، استقبال بافندگان از همكاری با بخش تعاونیهای فرش روستائی كم رنگ شده و همینطور تولید فرشهای با كیفیت در این بخش كه البته بر روی فرشهای متوسط ( گروه فرشهای كرك و كرك و ابریشم و فرشهای پشمی 40 تا 50 رج ) و در ابعاد بزرگتر از قالیچه (  160 -230 ) و همینطور ابعاد بزرگ پارچه متمركز بوده است كمتر و كمتر می شود .افزایش دسمزد بافت فرشهای ابریشمی ریز باف و راحت تر بودن كار در فضای كم و همینطور كم زحمت تر بودن بافت فرشهای ابریشمی بدلیل كاهش استفاده از نیروی جسمانی از دلایلی است كه ادامه فعالیت در بخش تعاونیها را با مشكلاتی مواجه كرده است. به گفته آقای اخوان در حال حاضر بیشتر بافندگان این بخش را بافندگان با سابقه و قدیمی كه به سنین بالا رسیده اند تمایل به همكاری دارند و علاقه بخش جوان روستایی در زمینه فعالیت تعاونیهای فرش دستباف بسیار كمرنگ است و این می توان زنگ خطری باشد برای قسمتی از چرخه تولید استان قم و حتی كشور!!!

بی‌تردید صنعت فرش در استان قم كه امروزه در سطح ملی و بین‌المللی كاملا شناخته شده است، یكی از سه ركن اصلی صنعت فرش در كشورمان است.
رئیس اتحادیه صادركنندگان فرش قم از تولید تخصصی فرش ابریشم در استان قم گفت: بیش از 95 درصد فرش‌های دستباف در استان قم فرش‌های ابریشم بوده و به تعبیری استان قم تنها استان تولیدكننده تخصصی فرش ابریشم در كشور است
.

آقای جانقربان یكی دیگر از مسولان اتحادیه صادر كنندگان در ادامه به اختصار شرایط تولید فرشهای ابریشمی در قم را بیان كردند. به گفته این مقام :

 1 تعداد بافندگان قم در حدود 45000 نفر اعلام شد.

2 بیش از 90 درصد جمعیت بافندگان فرش قم را مهاجرین آذری زبان تشكیل میدهند كه در این شهر به بافت فرش اشتغال دارند.

3 به دلیل شیوه بافت ویژه مهاجرین و استفاده از چاقوی قلاب دار و تكنیك گره متقارن به همراه تفاوت در روش  پود دهی و شیرازه پیچی منفصل باید گفت كه تنها 5 درصد از تولیدات فرش قم توسط بافندگان اصیل قمی تولید می شود و مابقی كاملا به شیوه بافت مناطق آذری زبان تولید می شود.

4 رجشمار فرش ابریشمی قم در حال حاضر 60 تا 70 رج است(حدود 85 درصد)  و عده خاصی از تولید كنندگان قم به رجشمارهای 90 تا 120 توجه داشته اند كه بارزترین تولید كننده این گروه كه در نمایشگاه حضور داشتند آقای جمشیدی بودند و فرشهای بسیار ظریف و نفیسی را ارائه كرده بودند.

5 تمامی فرشهای ظریف بالاتر از 50 رج تمام ابریشم می باشند. ( چله ، پود و پرز ابریشم )

6- رنگرزی با رنگهای شیمیائی با كیفیت بالا انجام میشو وبه ندرت فرش ابریشمی با رنگ سنتی ( طبیعی ) به چشم می خورد ( تنها عده معدودی از تولید كنندگان با سابقه و قدیمی كه تجربه زیادی در زمینه تولید این گونه فرشها داشتند به تعداد محدودی از این فرشها در نمایشگاه عرضه كرده بودند و البته قیمت آنها به مراتب بالاتر از فرشهای با رنگ شیمیایی اعلام می شد.

 

 

 

 

در ادامه لازم می دانم جهت آشنائی بهتر علاقمندان چند مورد از تولیدات فرش قم را به همراه مشخصات و قیمت آنها ارائه نمایم :

نام تولید كننده

قیمت به تومان

رنگ حاشیه

رنگ زمینه

رج شمار

تعدادچله

عرض

طول

نام طرح

ردیف

جمشیدی

40000000

سبز تیرمه ای

لاكی، كرم

90

2400x3400

200

300

لچك ترنج زیر خاكی

1

رجبیان

50000000

لاكی

كرم،خاكی

70

 

250

350

گلفرنگ قاجار- لچك ترنج

2

رشتی زاده

40000000

كرم استخوانی

كرم استخوانی

45

1400x2000

200

300

افشان كرمانی با شاخه گردشی (قاب لوزی) - پشمی

3

قاسم زائری

15000000

مشكی

مشكی

60

1100x1650

100

150

لجك ترنج سبزیكار

4

قاسم زائری

20000000

متنوع

متنوع

90

1000x1300

60

90

لجك ترنج با زمینه سبزیكار شلوغ و پركار

5

اتحادیه فرش

28000000

خاكی

كرم

45

185x2500

300

400

لچك ترنج گلفرنگ

پشم گل ابریشم

6

كفاش زاده

6500000

مشكی

مشكی

80

 

80

120

قالیچه ترنج گل و مرغ

7

گزارش بازدید : پرویز داودیان پور دانشجوی كارشناسی ارشد ( اقتصاد و مدیریت فرش ) ورودی





نوع مطلب : نمایشگاهها ، مسابقات و همایشها، 
برچسب ها : گزارش دانشجوئی،
ارسال شده در: سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 :: توسط : پرویز داودیان پور


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : پرویز داودیان پور
نویسندگان
صفحات جانبی
Emil
نظرسنجی
1-به نظر شما با ( توجه به قیمت ) استفاده از فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی چه قدر اهمیت دارد؟







برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :