تبلیغات
نقش چهار فصل - احیاء طرحهای اصیل و سنتی فرش ایران
نقش چهار فصل
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

 به نقل از : http://iranfarsh.blogfa.com
200 نقشه قدیمی فرش ایرانی كه سال‌هاست در گنجینه موزه ملی فرش ایران و شركت سهامی فرش نگهداری می‌شود، قرار است برای اولین بار منتشر شود، این نقشه‌های قدیمی كه سال‌هاست حتی توفیق نمایش را نیز نداشته شامل اثر هنرمندانی از دوره قاجار تا سه، چهار دهه گذشته است.

به گزارش جام‌جم، خلاقیت طراحان و هنرمندان ایرانی در زمینه فرش زبانزد است و یكی از محصولاتی كه دنیا آن را به نام ایران می‌شناسد، قطعا فرش است، اما این دستبافت با ارزش سال‌هاست كه رقیبانی پیدا كرده و كشورهای پاكستان، چین و هند با كپی از نقشه و طرح فرش‌های ایرانی و تولید با هزینه‌های كمتر در تلاشند تا سهم ایران را از بازارهای جهانی كاهش دهند.


با این وجود عده‌ای از كارشناسان براین باورند كه طراحی و نقش‌نگاری فرش‌های اصیل ایرانی از چنان ظرافتی برخوردار است كه هیچ وقت كشورهای رقیب نمی‌توانند با آن به رقابت بپردازند و اگر رقابتی وجود دارد در بخش تولید فرش‌های تجاری است، اما نكته‌ای كه برخی دیگر از كارشناسان بر آن تاكید دارند لزوم توجه به طرح و نقشه‌های قدیمی و اصیل ایرانی است كه باید با بهسازی، بازسازی و روزآمدی آن دوباره استفاده شود.

تورج ژوله، پژوهشگر فرش كشور كه از دست‌اندركاران اصلی تدوین و انتشار نقشه‌های قدیمی فرش ایرانی است در این رابطه به جام‌جم گفت: این نقشه‌ها با معیار قدیمی بودن آنها انتخاب شده است و هدف از انتشار آنها معرفی اسلوب كاری و شناساندن هنرمندانی است كه گمنام بوده‌اند، ولی آثار بسیار بی‌نظیری را خلق كرده‌اند و آثار آنها تاكنون فرصت و اقبال نمایش را پیدا نكرده است و خوشبختانه حالا دنیا برای اولین بار با نقشه‌های فرش اصیل ایرانی آشنا می‌شود.

وی با اشاره به این‌كه تفاهم‌نامه انتشار نقشه‌های قدیمی فرش بین دو شركت سهامی فرش و موزه ملی فرش قطعیت پیدا كرده است در پاسخ به این پرسش كه چه تعداد نقشه فرش به چاپ خواهد رسید، گفت: تعداد نقشه‌های قدیمی موجود در شركت سهامی فرش زیاد است، اما ما در این مرحله با همكاری مدیر و طراح نقشه فرش این شركت از میان چند هزار نقشه فرش، 100 نقشه را انتخاب و از موزه ملی فرش نیز از بین حدود 230 نقشه فرشی كه موجود است در این مرحله 100 نقشه را انتخاب كردیم كه در مجموع 200 نقشه فرش اصیل تبدیل به كتاب می‌شود.

ژوله افزود: این كتاب صرفا محدود به چاپ نقشه‌های فرش نیست بلكه هنرمندان و طراحان آن را معرفی خواهیم كرد و تا جایی كه امكان دارد تصویر آنها را نیز به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین توضیحاتی در مورد تاریخ نقشه‌كشی فرش و رنگ‌آمیزی آن خواهیم داد.

به گفته وی، قدمت این نقشه‌ها از دوره قاجار تا پایان دهه 40 شمسی است.

كپی‌برداری از نقشه‌های فرش ایران

ژوله در پاسخ به این پرسش كه آیا انتشار این نقشه‌ها باعث كپی‌برداری توسط كشورهای رقیب نمی‌شود، گفت: احتمالش هست ولی این كار جدیدی نیست و كپی از نقشه‌های فرش ایران 500 سال است كه انجام می‌شود تا آنجا كه من اطلاع دارم و بازدید كردم در پاكستان گنجینه بسیار بزرگی از نقشه‌های فرش ایرانی موجود است و آنها از سال‌ها قبل كارشان را با برنامه شروع كردند و ما حتی زمان را از دست دادیم.

این پژوهشگر با تاسف از این‌كه طراحان ما اهمیت و ارزش نقشه‌های قدیمی فرش را نمی‌دانند و از گنجینه‌های گذشته غافل هستند، گفت: طراحان ما شیوه احیا و بازسازی نقشه‌های قدیمی را نمی‌دانند.

به گفته ژوله؛ دنیا سال‌هاست كه به نقشه‌های قدیمی بازگشت كرده و روی آنها كار می‌كند و كشورهای رقیب عمدتا از نقشه‌های قدیمی ما كپی‌های ناقص بر می‌دارند و به عنوان فرش اصیل در بازارهای جهانی عرضه می‌كنند.

ثبت شش برند فرش در وایپو

این اتفاق یعنی كپی‌برداری از نقشه‌های اصیل ایرانی در حالی رخ می‌دهد كه بسیاری از فعالان و كارشناسان این حوزه معتقدند متولیان فرش باید ثبت مالكیت معنوی این طرح‌ها را جدی بگیرند.

محمد باقر علیخانی رییس مركزملی فرش ایران در این رابطه به جام‌جم گفت: ما روی ثبت برندهای ایرانی فرش در مركز جهانی ثبت مالكیت معنوی و فكری (وایپو) از مجموعه‌های وابسته به سازمان ملل است، كار می‌كنیم تا رقبا را مهار كنیم و مانع تقلید آنها از برندهای اصیل ایرانی شویم.

وی افزود: تاكنون شش برند را از پنج استان كشور برای ثبت به وایپو ارسال كردیم كه در حال ثبت است و تا پایان سال نیز سعی داریم حدود هفت برند دیگر را به وایپو ارسال‌كنیم.

رضا بهرامی از فرشبافان كشور نیز در این‌باره به جام‌جم گفت: متولیان فرش كشور باید از نقشه‌ها و طرح‌های فرش ایرانی و ثبت مالكیت معنوی و جغرافیایی آن حمایت بیشتری كنند.

وی افزود: هم‌اكنون نقشه‌های متعدد و متنوعی در كشور وجود دارد. اما از آنها حراست و پاسداری لازم صورت نمی‌گیرد و در چنین فضایی كشورهای رقیب براحتی این طرح‌ها و نقشه‌ها را كپی می‌كنند.

این فرشباف كشورمان باتاكید بر لزوم توجه به نقشه‌های اصیل ایرانی گفت: در گذشته نقشه‌های فرش با خلاقیت و ذوق توسط طراحان كشیده می‌شد، اما الان بسیاری از فرشبافان نقشه‌های فرش را به صورت چاپی و ماشینی تهیه می‌كنند كه جنبه تجاری پیدا كرده است.

بهرامی معتقد بود باید در كنار گسترش بازار و طرح‌های تجاری در فكر دفاع از داشته‌های فرهنگی در حوزه فرش هم باشیم چرا كه بسیاری از اماكن، كاخ‌ها و موزه‌های معتبر جهانی با فرش اصیل ایرانی آراسته شده‌اند و باید روند تولید چنین فرش‌های ماندگاری ادامه یابد.

سیما رادمنش -‌ گروه فرهنگ و هنر






نوع مطلب : اخبار و رویدادها، 
برچسب ها :
ارسال شده در: سه شنبه 7 خرداد 1392 :: توسط : پرویز داودیان پور


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : پرویز داودیان پور
نویسندگان
صفحات جانبی
Emil
نظرسنجی
1-به نظر شما با ( توجه به قیمت ) استفاده از فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی چه قدر اهمیت دارد؟







برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :